Porady
Śmierć bliskiej osoby to dla każdego z nas bolesne doświadczenie. Wiemy, że w pierwszych chwilach podjęcie jakiegokolwiek działania jest bardzo trudne, dlatego pomagamy Państwu w załatwieniu wszelkich formalności urzędowych w ZUS i KRUS. Zajmiemy się także przeprowadzeniem ceremonii pogrzebowej z należytą oprawą. Poniżej zabraliśmy dla Państwa najważniejsze informacje i wskazówki, które mogą okazać się pomocne w przypadku śmierci bliskiej osoby.
Jakie dokumenty należy przygotować?
Przed skontaktowaniem się z Zakładem Pogrzebowym upewnij się, że posiadasz wymienione dokumenty:
- dowód osobisty zmarłego,
- kartę zgonu wystawioną przez lekarza lub akt zgonu wystawiony przez Urząd Stanu Cywilnego,
- dowód osobisty osoby załatwiającej formalności,
- legitymację emerytalną lub rencisty, a w przypadku jej braku ostatni odcinek emerytury lub renty zmarłego,
- zaświadczenie o zatrudnieniu (jeśli osoba zmarła przed śmiercią była czynnym pracownikiem, pracodawca zobowiązany jest do wystawienia takiego dokumentu).
Kto może zgłosić zgon?
Do zgłoszenia zgonu uprawnieni są między innymi:
- najbliżsi krewni lub powinowaci: małżonek, dzieci zmarłego,
- osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon,
- osoby obecne przy zgonie lub osoby, które naocznie się o nim przekonały,
- administrator lokalu, w którym zgon nastąpił,
- szpital lub zakład, w którym nastąpił zgon.
Osoba zgłaszająca zgon powinna przedstawić wystawioną przez lekarza karta zgonu, dowód osobisty zmarłego ( lub paszport w przypadku, gdy zmarły nie był obywatelem Polski), dowód osobisty wnioskodawcy.
Zasiłek pogrzebowy – jakie dokumenty należy przygotować?
Podstawowymi dokumentami, które wymagane są do wypłaty zasiłku pogrzebowego, są:
- wniosek o wypłatę zasiłku pogrzebowego (druk ZUS Z-12),
- skrócony odpis aktu zgonu, odpis zupełny aktu urodzenia dziecka z adnotacją, że dziecko urodziło się martwe albo odpis skrócony aktu urodzenia dziecka, które urodziło się martwe,
- oryginały (lub kopie potwierdzone przez bank) rachunków poniesionych kosztów pogrzebu,
- dokument potwierdzający pokrewieństwo lub powinowactwo osoby zgłaszającej wniosek ze zmarłym,
- w przypadku, gdy zmarły był osobą ubezpieczoną lub członkiem rodziny osoby ubezpieczonej należy dostarczyć zaświadczenie płatnika składek o podleganiu ubezpieczeniu rentowemu w dniu śmierci.